Turneringsregler

TURNERINGSREGLER                                     

De vanlige spilleregler med følgende unntak:

1. SPILLEBANEN.

1.1. Banen er identisk med Askøy forum håndballbane.

1.2. Oppmerkingen følger de vanlige håndballinjer. En innbyttersone merkes opp på langsiden ved innbytterbenkene. Alt innbytte skal skje innenfor den oppmerkede sone. Unntak er klassene I – J – U og V som spiller på tvers av en håndballbane. Klassene K-L og W-X spiller 3er med vanter. Ballen er ute av spill når det går ut over kortlinjen eller over vantet.

1.3. Som mål brukes håndballmål (2x3 m.).

1.4. Som målfelt regnes straffekastfeltet på banen.

1.5. Straffesparkfeltet følger den heltrukne 6-meterslinjen på banen.

1.6. Straffesparkmerket er rett foran hvert mål på 6-meterslinjen.

2. BALLEN

2.1. Det benyttes footsalball i alle klassene.

3. ANTALL SPILLERE

3.1.Klassene K-L og W-X spiller 3er fotball med vanter, bortsett fra disse spilles det med 4 spillere + keeper på banen. Laget kan bestå av så mange spillere du ønsker, men kun 7 innbytter på kamp

3.2. Innbytte kan skje under spillets gang, unntak for målvakten som kun kan skiftes ved stopp i spillet. Innbytte skal foretas innen innbyttersonen. Ny spiller kan ikke komme inn på spillebanen før den som skal erstattes, har passert sidelinjen i innbyttersonen.

3.3. Det må være 5 spillere medregnet målvakten på banen før kampen settes i gang. Lag som ikke oppfyller denne bestemmelsen, har tapt kampen og motstander vinner kampen 3-0.

Unntak fra denne bestemmelsen er at i de tilfeller der mer enn 2 spillere blir utvist på ett av lagene, skal soningen av den siste utvisningen utsettes til ny spiller kan settes inn.

3.4. Kommer en spiller under innbytte inn på banen før den som erstattes er utenfor sidelinjen, kan dommeren stoppe kampen. Advarsel skal gis innbytteren. Hvis dommeren stopper kampen, skal spillet gjenopptas med et indirekte frispark fra det stedet ballen var da kampen stoppet. Dommeren kan vurdere om kampen skal stoppes eller om advarsel skal gis ved første stopp i spillet. Skjer feil innbytte når ballen er i straffefeltet, skal det frisparket tas fra 6-meterslinjen.

 4. SPILLERENS UTSTYR

4.1. Det skal benyttes skotøy som ikke setter merke på underlaget. Med hensyn til drakter forholder en seg til de vanlige spillereglene. Leggbeskyttere skal benyttes.

5. DOMMEREN

5.1. Retningslinjer som i de vanlige spillereglene.

6. Assistent dommer

6.1. Assistent dommer skal ved hjelp av fløyte hjelpe dommeren å treffe avgjørelser, bortsett fra at det kun er dommeren som kan advare og vise ut en spiller. Ellers har assisterende dommer den samme myndighet som dommeren. Assisterende dommer har plikt til å passe på at innbytte skjer på riktig måte.

Dersom dommer og assisterende dommer gir signal for en forseelse samtidig, og det er uenighet om hvilket lag som skal ha fordel, skal dommerens avgjørelse prioriteres.

7. SPILLETS VARIGHET

7.1. Ordinær spilletid i klassene:

A, B, C, D, E, og M, N, O, P, Q                                               1 x 23 min

F, G, H, I, J og R, S, T, U, V                                                    1 x 18 min

K, L og W, X                                                                           1 x 12 min     

 

7.2. I klassene A, B, C, D, E, og M, N, O, P, Q anvendes forlenget spilletid på 1 x 5 min. ved uavgjort etter ordinær tid i sluttspillet. Det lag som eventuelt scorer først, er vinner og kampen avbrytes. Er det fortsatt uavgjort etter ekstraomganger, vinner det lag med flest hjørnespark i hele kampen inkl. ekstraomg.. Ved fortsatt uavgjort resultat, skal avgjørelsen skje ved loddtrekning i klassene D, E og P, Q. I klassene A, B, C og M, N, O skal dette skje ved straffesparkkonkurranse. Her gjelder følgende regler; det er kun de spillerne som er på spillebanen når kampen avsluttes som kan delta i straffesparkkonkurransen. Det tas først 3 straffer til hver av lagene, står det fortsatt uavgjort tas så 1 og 1 straffe til en avgjørelse faller. I finalene i klassene D, E, og P, Q blir begge lag kåret som vinnere hvis det fortsatt er uavgjort og likt antall hjørnespark gjennom hele kampen.

7.3. I finalene er spilletiden 1 x 30 min, og ved uavgjort resultat følges reglene som i pkt. 7.2.

7.4. Det er oppnevnt tidtager, plassert utenfor spillebanen. Tidtageren plikter å påse at kampens varighet er i samsvar med denne regel, holde regning med 3-minutters perioden når en spiller er utvist, gi signal når omgangen er slutt og stoppe tiden når dommeren gir signal om det.

8. SPILLETS BEGYNNELSE

8.1. Hjemmelag stiller opp lengst bort fra Løpebanen/ garderober. Hjemmelag tar avspark

8.2. Motspiller må være minst 5 meter fra ballen ved avspark.

9. BALLEN I OG UTE AV SPILL

9.1. Ballen er ute av spill når den treffer taket. Det blir da indirekte frispark til motstander. Er treffpunktet innenfor straffefeltet, tas det indirekte frisparket på straffemerket.

10. NÅR MÅL GJØRES

10.1. Som vanlige spilleregler

11. OFFSIDE

Offsideregelen anvendes ikke.

12. FEIL OG OVERTREDELSER

12.1. I tillegg til de 9 typene forseelser som i henhold til de vanlige spillereglene skal straffes med direkte frispark, skal direkte frispark evt. straffespark, også dømmes om en spiller angriper en motspiller skulder mot skulder eller foretar en glidetackling for å nå ballen enten vedkommende treffer eller ikke.

12.2. Indirekte frispark skal idømmes etter de vanlige reglene, unntatt de 2 siste punktene nevnt under 12.1 ovenfor.

Det skal idømmes indirekte frispark dersom målvakten har ballen under kontroll med hånd eller fot i mer enn 4 sekunder innenfor eget straffefelt.

Tilbakespills regelen gjelder kun i klassene med sluttspill.

12.3. Når det gjelder advarsler er det ingen endringer i de vanlige spillereglene bortsett fra ved feil innbytte. Rødt kort fører til at spiller må stå over neste kamp. Om en spiller får to gule kort i løpet av turneringen, så må spiller stå over påfølgende kamp.

12.4. Når det gjelder utvisninger er det ingen endringer i forhold til de vanlige spillereglene. En utvist spiller kan ikke komme inn i kampen igjen, og kan heller ikke oppholde seg på innbytterbenken.

Ved utvisning må laget spille med færre spillere i 3 minutter. Tiden regnes fra det øyeblikket spillet gjenopptas etter utvisningen. Spilleren som skal inn, kan delta etter tegn fra tidtager. En utvist spiller må stå over lagets neste kamp, hvis ingen annen underretning er gitt.

13. FRISPARK

13.1. Motstander skal være minst 5 meter fra ballen ved alle frispark. Om dette ikke overholdes, skal spiller som står for nær advares. Hvis et lag drøyer mer enn 4 sekunder med å ta et frispark, skal motstander tildeles et indirekte frispark fra samme sted.

13.2. Et indirekte frispark til det angripende lag, skal tas fra det nærmeste sted på straffelinjen dersom forseelsen finner sted innenfor straffesparkfeltet.

14. STRAFFESPARK

14.1. Alle spillere unntatt den som skal ta straffesparket, må være utenfor straffesparkfeltet, bak ballen og minst 5 meter fra straffesparkmerket.

15. INNKAST/INNSPARK

15.1. Innkast erstattes med innspark. Det kan ikke lages mål direkte fra innspark. Spilleren som skal ta innspark, må stå på eller utenfor sidelinjen. Ballen skal ligge i ro på linjen og motstander må være minst 5 meter fra ballen. Om ikke innspark er tatt innen 4 sekunder, overtar motstander innsparket.

16. MÅLSPARK

Målspark erstattes med målkast. Dette kan kun utføres av målvakten som må stå innenfor eget straffefelt. Målvakten har ikke lov å kaste ballen over midtstreken og må sette ballen i spill innen 4 sekunder.

Målkastet er korrekt utført om ballen, før den kommer inn på motstanderens halvdel, treffer gulvet eller berører en annen spiller utenfor straffefeltet.

Ballen er i spill straks den har passert 6 meterslinjen - straffefeltet.

Motspiller må være utenfor straffefeltet inntil ballen er i spill.

Om ballen passerer midtlinjen uten å ha vært i berøring med en annen spiller eller gulvet, skal motstander tildeles et indirekte frispark fra fritt valgt sted på midtbanen.

Blir ballen berørt av med- eller motspiller før den har kommet utenfor 6 meterslinjen, skal målkastet tas på nytt. Bruker målvakten mer enn 4 sekunder for å få satt ballen i spill, tildeles motstanderen et indirekte frispark fra det nærmeste sted på 6 -meterslinjen.

Gjør oppmerksom på at når keeper tar ball som er i spill, så gjelder ikke regelen for Målspark. Da har med andre ord keeper lov å kaste ballen over midten.

17. HJØRNESPARK

17.1. Hjørnespark skal tas fra det stedet hvor side- og kortlinjen møtes. Motspillere skal være minst 5 meter fra ballen. Blir ikke hjørnesparket korrekt utført, skal det tas om igjen. Dersom det ikke er utført innen 4 sekunder, tildeles motstanderen indirekte frispark

MERKNADER:

4 sekunders-regelen:

·      Hensikten med 4 sekunders-regelen er at spillet skal settes hurtig i gang etter stans. Det er opp til dommeren å avgjøre når tidsrammen på 4 sekunder er overskredet. Som rettesnor gjelder at det ikke skal gå mer enn 4 sekunder fra det tidspunktet spilleren/laget KAN sette ballen i spill og til den BLIR satt i spill.

·      I klassene UTEN sluttspill gjelder ikke 4 sekunders regelen. Tilbakespills regel gjelder ikke i disse klassene.

LAGLEDERS OPPGAVER:

·      Lagleder skal fylle ut og levere deltakerliste til sekretariatet i god tid før lagets første kamp. Det er viktig at nummer på spillerdraktene stemmer med nummer og navn på deltakerlisten, og at draktnumrene beholdes gjennom hele turneringen.

·      Lagleder har ansvar for laget og skal være tilstede med sitt lag når det oppholder seg i garderoben og påse at det ellers er ro og orden.

Lagleder og maks 2 personer til, kan oppholde seg langs sidelinjen under kampen.

PROTESTER

Det opprettes egen jury bestående av 3 personer under turneringen. De har som oppgave å behandle protester. En avgjørelse av juryen er endelig og kan ikke ankes. En protest må være levert til sekretariatet innen 1 time etter kampslutt og protestgebyr på kr 200,- må være betalt. Ellers følges vanlige regler i henhold til NFFs lov om protester.

SPILLERBERETTIGELSE

En spiller er spilleberettiget for sin klubb etter NFFs reglement og aldersbestemmelse. Laget kan bestå av så mange spillere du ønsker, men kun 7 innbytter på kamp. I klassene med sluttspill (klassene A-B-C-D-E og M-N-O-P-Q) er det ikke anledning å bruke overårige spillere, selv om det er gitt dispensasjon fra kretsen i ordinær serie. En spiller kan kun spille på et lag i samme klasse. NFF sitt reglement «regler for fotball på små baner» vil bli benyttet med enkelte tilpasninger.

·      Vi understreker også at turneringsadministrasjon kan fatte vedtak underveis i turneringen, dersom ikke overstående regler dekker behov for handling som dukker opp underveis i turneringen. Slike vedtak er det også mulig å protestere mot og da gjelder overnevnte protestregler. Slike endringer skal grunngis for de involverte skriftlig.