Turneringsregler AtlanterhavsCup 2020

Turneringsregler i AtlanterhavsCup

 

Regel 1: Spillebanen


1.1    Størrelse:

Lengde 40 m. Bredde 20 m. Dekket av type Pulastic 2000.


1.2    Oppmerking:

Vanlige håndballinjer. Innbytte må skje i avmerket sone.


1.3    Målene:

Det brukes håndballmål i størrelse 3 * 2 meter.


1.4    Målfelt:

Som målfelt regnes straffefeltet som ligger innenfor 6m-linjen på håndballbanen.


1.5    Straffesparkfeltet:

Straffesparkfeltet følger den heltrukne 6m-linjen på håndballbanen.


1.6    Straffemerket:

Straffemerket er rett foran mål på 6-meters linjen.


Regel 2: Ballen


2.1    Det benyttes ball nr. 4 i alle klasser. Futsal ball uten sprett.


Regel 3: Spillere


3.1    Antall:

Det benyttes 4 utespillere + keeper i alle klassene.


3.2    Innbyttere:

Det kan benyttes inntil 5 innbyttere pr. kamp. Fritt antall bytter.


3.3    Innbytte:

Innbytte kan skje når som helst under hele kampen. Unntak er keeper som kun kan byttes ved stopp i spillet. Ny spiller kan ikke komme inn før den som skal erstattes har passert sidelinjen i innbyttersonen. Det må være 5 spillere på hvert av lagene før spillet kan settes i gang. Kampen skal avbrytes hvis et av lagene pga. utvisning eller skade ikke har minst en utespiller og en målvakt på banen. Turneringsjuryen avgjør da utfallet av kampen.

 

3.4    Unntak:

Skulle det pga. utvisninger bli færre enn to spillere igjen på banen på ett av lagene, skal soningen av den siste utvisningen utsettes til ny spiller kan settes inn.


3.5    Spilleberettigelse:

En spiller kan delta på flere lag for samme klubb, dog ikke innen samme aldersklasse.


3.6    Alle spillere på det aktuelle laget er kun spilleberettiget i den Futsalklubben eller fotballklubben de er registrert for i FIKS.


3.7    Dispensasjon: Innvilget dispensasjon på sosial-medisinsk bakgrunn for fotballsesongen 2019/20,    gjelder også for AtlanterhavsCup.


3.8    Overårige spillere kan ikke delta i AtlanterhavsCup.  Spiller med dispensasjon på sosial-medisinsk bakgrunn kan delta dersom dette gis beskjed om. 

 

3.9    Legitimering:

Dersom det reises tvil om spilleberettigelse pga. Alder må en spiller på forlangende legge frem bevis. Hvis dette ikke kan fremlegges er vedkommende ikke spilleberettiget.


Regel 4: Spilleform                


4.1    Form:   

Gutter 11: Seriespill, vinner kåres ikke.                                                                   

                                  

Gutter 13: Puljespill. 4 beste i hver pulje til kvartfinale

Gutter 14: Seriespill. 4 beste til semifinale

Jenter 13: Seriespill. 4 beste til semifinale 

Gutter 16: Puljespill. 2 beste i hver pulje til semifinale

Damer: Seriespill. Nr 1 og Nr 2 til finale. 3 og 4 til bronsefinale



4.2    Spilletid:

Innledende kamper                              1 x 13 min.

Kvart, Semi og bronsefinaler              1 x 13 min.

Finaler                                                     2 x 10 min.


4.3    Rekkefølge:

Rekkefølge i innledende puljespill ved like mange poeng avgjøres etter profixios regler.


Sluttspill

Kvart, Semi, bronse og finaler spilles etter cupsystem. Taper av semifinaler spiller bronsefinaler.


-         Ved fortsatt uavgjort resultat i A-sluttspill spilles ”sudden death” (maks. 5 min).

-         Skulle resultatet fortsatt være uavgjort avgjøres kampene ved straffespark ( 5 stk. hver, deretter 1 og 1 )


Regel 5: Premiering


5.1   Samtlige deltagere fra G/J11 til G/J 12 år får deltakermedalje (maks. 10 pr. lag )

      1. 2. og 3. plass i de resterende klasser får henholdsvis bronse, sølv og gullmedaljer.

      ( maks. 10 pr. lag )

    Det deles også ut finalens beste spiller pris. Bestemmes av lokal jury.


 

Regel 6: Protester:


6.1    Protester behandles av en jury nedsatt av arrangøren. Juryens avgjørelse er endelig. Reglementer er NFF` s protestreglement med følgende unntagelse:

1)     Protest kan bare nedlegges av de lagene kampen gjelder. Dommeren skal varsles umiddelbart etter kampslutt.

2)     Protest må meddeles arrangøren senest ½ time etter kampens slutt. Protestgebyr på kr. 300,- må vedlegges. Protest skal undertegnes av lagets leder. Ved tap av protest tilbakebetales ikke protestgebyr.

3)     Overstående punkter er absolutt og kan ikke realitetsbehandles uten at disse er overholdt. Avgjørelsen blir meddelt de impliserte parter på en måte som arrangøren finner praktisk.



 Regel 7: Spillets begynnelse


7.1    Motstander må være minst 3 meter fra ballen. Det dømmes indirekte frispark når den spiller som foretar avspark berører ballen før en annen spiller. Skjer berøringen innenfor straffefeltet skal frisparket tas fra nærmeste punkt på 6-m linjen.



Regel 8: Ballen ute av spill.


8.1 Ballen er ute av spill når den passerer sidelinje eller dørlinje. Også når den treffer taket. Spillet gjenopptas ved dropping rett under treffpunkt. Er treffpunkt innenfor straffefeltet, droppes ballen på 6m-linjen.



Regel 9: Feil og overtredelser.


9.1    Direkte frispark:

I tillegg til de forseelser ihht. vanlige spilleregler, straffes med frispark / straffespark, skal direkte frispark også dømmes om en spiller:

a) Angriper en motstander med skulder, arm eller hånd.

b) Foretar glidetakling for å nå ballen, enten vedkommende treffer ballen eller ikke.


Indirekte frispark:

Indirekte frispark dømmes etter de vanlige reglene, unntak er pkt. 9.1 a over.

 

9.2   Advarsel Gult kort

Som i de vanlige reglene, men i tillegg kan det gis advarsel ved feil innbytte.

Får en spiller advarsel (gult kort) i G / J 13 tom G / J 19, må spilleren byttes ut og kan ikke spille resten av kampen. Ny spiller kan settes inn umiddelbart.

 

Utvisning:

En utvist spiller kan ikke komme inn i kampen igjen og har karantene påfølgende kamp. Spilleren kan heller ikke sitte på innbytterbenken før utvisningen er sonet. Ved utvisning må laget spille med en spiller mindre i 3 min. Tiden regnes fra det øyeblikket spillet gjenopptas etter utvisningen. Spiller som skal inn, kan delta etter tegn fra seketeriatet.

 

Regel 10: Frispark.

 

10.1   Indirekte frispark skal tas fra nærmeste punkt på 6m-linjen dersom forseelsen finner sted innenfor straffefeltet. Motspiller må være minst 5 meter fra ballen ved frispark. Om ikke dette overholdes, kan spiller som står nærmest gis advarsel.

 

10.1   4-sek. Regel:

Hvis laget bevist drøyer med mer en 4 sek med å sette ballen i spill, skal motstanderen tildeles frispark.

 

Regel 11: Straffespark.

 

11.1   Straffespark tas på 6m-linjen foran mål.

 

Regel 12: Innspark.

 

12.1   Innkast erstattes med innspark. Det kan ikke gjøres mål direkte på innspark mm. Ballen er innom med eller motspiller.

 

Regel 13: Målspark.

 

13.1   Målspark erstattes av målkast. Dette kan utføres av målvakt som:

a)     Må stå innenfor straffefeltet

b)     Må sette ballen i spill innen 4 sekunder.

c)     Målvakt kan ikke kaste ballen over midtstreken, heller ikke etter at ballen har vært over dødlinjen. Dette gjelder alle klasser.

d)     Medspiller må motta ballen utenfor 6 m linjen.

 

13.2   Ballen er i spill når den har passert 6m-linjen.

 

13.3   Motspiller kan ikke gå inn i straffefeltet før ballen er satt i spill.

 

13.4   Det kan ikke lages mål direkte fra målkast med mindre ballen har vært innom en annen spiller.

 

Regel 14: Tilbakespill til keeper.

 

14.1 Ikke tillatt å ta ballen i hendene.