Turneringsregler 6-12 år

Spilleregel 1 – spillebanen

Treer

  • Lengden skal være større enn bredden, Spillebanen er 10 x 15 m.
  • Det spilles kamper med vant (inngjerding).
  • Målenes størrelse er 1,2–1,5 m bredde x 0,75–1 m høyde (minimål).
  • Det er ikke keeper i treerfotball og straffefelt brukes ikke.

Femmer

  • Spillebanen er 20 x 30 m. Lengden skal være større enn bredden.
  • Målenes størrelse bør være 3 x 2 m.

Sjuer

  • Spillebanen er 30 x 50 m. Lengden skal være større enn bredden.
  • Målenes størrelse bør være 5 x 2 m.

Nier

  • På tvers av elleverbanen: 
  • Bredde: 48–50 m. Lengde: 60–68 m
  • Mål: Anbefalt sjuermål. Straffesparkfelt: 8 m fra stolpen og 8 m ut.


Spilleregel 2 – ballen

Treer og femmer

  • Ballstørrelse nr. 4 til 10 åringer (femmerfotball)
  • Ballstørrelse nr. 3 til 9 åringer og yngre.

Sjuer og nier

  • Ballstørrelse nr. 4 (med omkrets 62–66 cm)

 

Spilleregel 3 – antall spillere

Treer

  • Spillere kan byttes inn når som helst (flygende bytter).
  • Det benyttes tre spillere på hvert lag samtidig.
  • Kampene spilles uten keeper.
  • Det anbefales en spillertropp på fem spillere.

Femmer

  • Det benyttes fem spillere på hvert lag samtidig, inkludert keeper.
  • Keeper benytter farger som skiller ham/henne fra med- og motspillere.
  • Det anbefales en spillertropp på sju spillere, to innbyttere per lag.
  • Innbytte kan skje når som helst (flygende innbytte), og skal foretas i nærheten av midtlinjen.
  • Unntak: Keeper kan kun byttes ved stopp i spillet.

Sjuer

  • Det benyttes sju spillere på hvert lag samtidig, inkludert keeper.
  • Keeper benytter farger som skiller ham/henne fra med- og motspillere.
  • Det anbefales en spillertropp på 10 spillere, tre innbyttere per lag.
  • Innbytte kan skje når som helst (flygende innbytte), og skal foretas i nærheten av midtlinjen.
  • Unntak: Keeper kan kun byttes ved stopp i spillet.

Nier

  • Det benyttes ni spillere på hvert lag samtidig, inkludert keeper.
  • Det anbefales 4 innbyttere per lag (maksimalt antall tillatte spillere er 16). 
  • Innbytte kan skje når som helst (flygende innbytte), og skal foretas i nærheten av midtlinjen.
  • Unntak: Keeper kan kun byttes ved stopp i spillet. 
  • Ved nierfotball skal man aldri komme under seks spillere på hvert lag.


Ekstra spiller i treer, femmer og sjuer

Når differensen i en kamp blir fire mål, kan det laget som ligger under sette inn en ekstra utespiller. Dersom differansen reduseres til tre mål, går man tilbake til like mange spillere. Det kan ikke settes inn mer enn en ekstra spiller selv om differansen blir mer enn fire mål.

 

Spilleregel 4 – spillernes utstyr

Alle spillformer

Spillerne må ha passende tøy, og det er påbudt med leggbeskyttere.

Farlige/skarpe gjenstander skal fjernes (f.eks. smykker, klokker etc.).

Det er ikke påbudt med fotballsko, men det er ikke tillatt å spille barbeint.


Spilleregel 5 – dommeren

Alle spillformer

Alle kamper skal ledes av en dommer med full myndighet og godt kjennskap til reglene. Dommerens viktigste oppgave er å være veileder, og rettlede spillerne med bruk av sunn fornuft. Dommeren bør informere lagledere/trenere før kampen om følgende forhold:

  • Spillerens utstyr (Leggbeskyttere og ikke smykker)
  • Innbyttere
  • Pressfrie soner (trener/leders ansvar)
  • Opptreden ved skader
  • Linjevaktens oppgaver

NB! Dette må dommeren ta opp på Fair play-møtet før kampen!


Spilleregel 6 – linjevakt

Alle spillformer

Hvert lag skal stille med en linjevakt på dommerens anmodning. Vedkommendes oppgave er å vinke når hele ballen er ute over sidelinjen.

 

Spilleregel 7 – spillets varighet

En kamp består av følgende tider:

Spilletider:

Treer - 12 min

Femmer - 20 min

Sjuer - 20 min

Nier - 20 min


Spilleregel 8 – spillets begynnelse

Alle spillformer

  • Før kampen velger lagene mellom banehalvdel og avspark.
  • Det andre laget tar avspark.
  • Det kan ikke gjøres mål direkte fra avspark.
  • Dersom dette skjer skal det tas nytt avspark.
  • Ballen er i spill når den er blitt sparket og klart er satt i bevegelse.

Spilleregel 9 – ballen i og ute av spill

Alle spillformer

Ballen er ute av spill når hele ballen er utenfor mållinjen, sidelinjen eller når dommeren har stoppet spillet.


Spilleregel 10 – når mål gjøres

Alle spillformer

Når hele ballen har passert målstreken er det mål.

Etter godkjent scoring settes spillet i gang fra midten av det laget som ikke scoret målet.

Det kan ikke gjøres mål direkte fra avspark.


Spilleregel 11 – offside

Treer, femmer og sjuer

  • Benyttes ikke.

Nier

  • Offsideregel praktiseres som i elleverfotball


Spilleregel 12 – feil og overtredelser

Feil og overtredelser

Dommeren bør gi tilsnakk ved gjentatte overtredelser.

Kort benyttes ikke.

En spiller som er kvalifisert for advarsel vises vekk fra banen.

Bortvisningen har ingen senere følger for spilleren.

Bortvist spiller kan erstattes av en ny spiller.

Alle spillformer

Det dømmes frispark når en spiller

  1. feller en motspiller
  2. holder eller dytter en motspiller
  3. tar ballen med hånden (med forsett)
  4. gjør noe som kan være farlig for de andre spillerne
  5. når en spiller holder seg fast i vantet (gjelder bare treer)
  6. hvis ballen blir låst fast lenger enn 5 sekunder, enten mot vant eller motspiller, dømmes dropp. Ballen skal være i bakken før spillerne kan røre den. (Dropp i treerfotball skjer på midten)

Feil og overtredelser ved målspark

Femmer

Det er ikke lov å kaste eller spille ballen direkte over midtlinjen ved målspark, eller når keeperen skal frigjøre ballen etter redning. Hvis dette skjer skal det dømmes frispark til motparten fra der ballen passerer midtlinjen.

NB! Hvis keeperen tar ballen med seg utenfor straffesparkfeltet etter redning kan han/hun spille over midtlinjen.

Sjuer

Det er ikke lov å kaste eller spille ballen direkte over midtlinjen ved målspark.

Hvis dette skjer skal det dømmes frispark til motparten fra der ballen passerer midtbanestreken.

NB! Det er lov å kaste eller spille ballen over midtlinjen når keeperen skal frigjøre ballen etter redning i sjuerfotball.

Feil og overtredelser ved tilbakespillsregelen

Spilles ballen (med foten) med vilje til egen keeper, kan han/hun ikke ta ballen med hendene innenfor eget straffesparkfelt.

Eventuell bestrafning i femmer og sjuer

Det skal påpekes at dette ikke er lovlig (klubbdommer er veileder).

Deretter skal keeperen spille ballen ut på vanlig måte.

Skjer dette gjentatte ganger (1) skal motstander tildeles et frispark fra midtlinjen.

(1) Med «gjentatte ganger» under brudd på Spilleregel 12 – tilbakespillsregelen, mener NFF følgende:

Femmerfotball:

Dommer må veilede to ganger (1. opplyse + 2. påminnelse + 3. bestrafning)

Sjuerfotball:

Dommer må veilede én gang. (1. påminnelse + 2. bestrafning)

 

Spilleregel 13 – frispark

Frispark kan skytes direkte i motstanderens mål.

Frispark satt direkte i eget mål gir corner til motstanderen.

Treer

  • Alle frispark er indirekte.
  • Det dømmes ikke straffespark.
  • Målspark, avspark og innspark er indirekte.
  • Motstanderen må være minst 3 meter fra ballen ved målspark, avspark, innspark, frispark og dropp.

Femmer og sjuer

  • Alle frispark er direkte frispark.
  • Motstanderen må være minst 5 meter fra ballen ved avspark og frispark.

Nier

  • Avstand mellom ball og motstandere ved frispark er 9,15 meter.

Spilleregel 14 – straffespark

Frispark innenfor straffesparkfeltet tildelt det angripende lag tas som straffespark fra straffesparklinjen (målfeltlinjen).

Treer

Det dømmes ikke straffespark i treerfotball.

Femmer

Straffesparket tas 6 meter fra mållinje, på straffesparklinjen.

Sjuer og Nier

Straffesparket tas 8 meter fra mållinje, på straffesparklinjen.


Spilleregel 15 – innkast

Innkastet skal tas fra det stedet ballen passerte sidelinjen.

Kastet utføres med begge hendene, kaster ballen bakfra og over hodet.

Spilleren skal ha en del av hver fot på sidelinjen eller på bakken utenfor sidelinjen.

  • Ved feil utførelse skal dommeren veilede spilleren om hva som var feil og ta det på nytt.
  • Hvis samme lag/spiller gjentatte ganger kaster feil, tildeles kastet motstanderen.

Treer

I treerfotball er det ikke innkast, men innspark.

Eventuell bestrafning i femmer og sjuer

Hvis keeperen tar opp ballen etter innkast fra medspiller skal det påpekes at dette ikke er lovlig (dommer skal veilede). Deretter skal keeperen spille ballen ut på vanlig måte. Skjer dette gjentatte ganger (2) skal motstander tildeles et frispark fra midtlinjen.

(2) Med «gjentatte ganger» under brudd på Spilleregel 15 – innkast, enten det er feil innkast eller at målvakt tar opp ballen etter innkast fra medspiller, mener NFF følgende:

Femmerfotball: Dommer må veilede to ganger (1. opplyse + 2. påminnelse + 3.bestrafning)

Sjuerfotball: Dommer må veilede én gang. (1. påminnelse + 2. bestrafning)


Spilleregel 16 – målspark

Treer

Målspark tas hvis hele ballen går ut over mållinjen utenfor målet.

Målspark tas inntil én meter ut fra mållinjen.

NB! Det spilles ikke med hjørnespark i treerfotball. Uansett hvem som sparker ballen over mållinjen eller ballnettet, er det målspark.

Femmer og sjuer

Målspark tas hvis ballen går ut over mållinjen utenfor målet. Ved målspark kan ballen sparkes/kastes ut av straffesparkfeltet uten at den må ligge på bakken.

Motstander (forsvarende lag) må være utenfor pressfri sone ved målspark

  • Det forsvarende lag kan først bevege seg over presslinjen når en motspiller har mottatt ballen fra keeperen.
  • Brudd på regelen fører til ny igangsetting.
  • Keeper har mulighet til å foreta målspark raskt før forsvarende lag er ute av den pressfrie sonen.

Hvis keeperen etter redning tar med seg ballen utenfor målfeltet, kan keeperen spille så langt han/hun vil.

Femmer

Det er ikke lov å kaste eller spille ballen over midtlinjen ved målspark, eller når keeperen skal frigjøre ballen etter redning. Hvis dette skjer skal det dømmes frispark til motparten fra der ballen passerer midtlinjen.

Sjuer

Det er ikke lov å kaste eller spille ballen over midtlinjen ved målspark.

Hvis dette skjer skal det dømmes frispark til motparten fra der ballen passerer midtlinjen.

NB! I sjuerfotball kan keeper etter redning kaste/sparke ballen over midtlinjen.


Spilleregel 17 – hjørnespark

Treer

Det er ikke hjørnespark i treerfotball.

Uansett hvem som sparker ballen over mållinjen eller ballnettet/vantet, er det målspark.

Femmer og sjuer

Hjørnespark tas fra stedet hvor mållinjen og sidelinjen møtes Motstander må være minst 5 meter fra ballen

Nier

Motstander må være minst 9,15 meter fra ballen

Spilleregel 18 - Brudd på spilleregler og protester

Jury

Det vil bli oppnevnt en jury bestående av 3 medlemmer av turneringen: 1 fra arrangøren og 2 fra deltakende klubber. Juryleder er Ronny Andersen.

Protester

Eventuelle brudd på spilleregler og protester må leveres til sekretariatet senest 30 min. etter kampslutt. Protesten skal undertegnes av lagets trener eller lagleder. Protestgebyr på kr 400,- leveres sammen med protesten. Gebyret tilbakebetales dersom protesten tas til følge. Juryens avgjørelse kan ikke ankes. Ved enhver protest på forhold under kampen skal dommeren underrettes før dommeren forlater banen eller baneområdet.